KVArt – Classic

Belcanto - v opeře a muzikálu

Tento mimořádný koncert svedl dohromady přední umělce nejen českého, ale i mezinárodního významu v oblasti opery a muzikálu, jehož společným jmenovatelem je italská pěvecká technika “Bel canto”. Ta se váže především k opernímu stylu, ovšem cílem je ukázat, že i muzikál si zaslouží klasickou interpretaci, která tento obor povyšuje na vyšší uměleckou úroveň.
V nejznámějších áriích a duetech z děl A. Dvořáka, W. A. Mozarta, G. Pucciniho, G. Verdiho, J. Strausse, L. Bernsteina, A. L. Webera, K. Svobody a dalších se představí sopranistka Tereza Mátlová, tenor Peter Berger, baryton Vladimír Chmelo a basbaryton Daniel Hůlka za doprovodu předního českého symfonického orchestru pod vedením dirigenta prof. L. Svárovského.

Tereza Mátlová

Soprán
Je operní i muzikálová zpěvačka. Vystudovala hru na flétnu, klavír a zpívala v Kühnově dětském sboru. Absolvovala operní zpěv na pražské Hudební akademii muzických umění u prof. M. Hajòssyové, dále pak u prof. V. Hudecové v Bratislavě a nyní se zdokonaluje u světoznámého pěvce a pedagoga Vladimíra Chmela. Zúčastnila se mnoha mistrovských kurzů, mimo jiné u prof. Helmutha Rillinga na stuttgartské Bachově Akademii.
Obdržela cenu „Talent roku“ na operním festivalu v irském Wexfordu, kde ztvárnila řadu operních rolí, např. Zerlinu, Zuzanku, Zelide, Agátu, Astaroth, Hortensii a další. Byla nominována na Cenu Thálie 2016 za roli Konstance v Mozartově Únosu ze Serailu. Účinkuje v Národním divadle v Praze, v divadle F. X. Šaldy v Liberci, v Severočeském divadle v Ústí nad Labem i na světových hudebních scénách, v rolích jako je Gilda, Violetta, Pamina, Leila, Hraběnka Almaviva, Konstance, Adéla, Líza, Hraběnka Marica, Krásná Helena, Frasquita, paní Fluth, Eliška Pomořanská a další.
Tereza se věnuje také koncertní činnosti a spolupracuje s významnými dirigenty, jakými jsou např. Marcello Rota, Vladimir Jurowski, Riccardo Frizza, Enrique Mazzola, Leoš Svárovský, Jan Kučera, David Agler, Claude Schnitzler, Ahmed Al Saedi, Jin Wang.
Zpívala na koncertech Evy Urbanové a vystoupila jako host na turné Karla Gotta. Zazářila také na turné hvězd ve Velkém kremelském paláci v Moskvě a coby hosta si ji na svůj koncert vybral slavný barytonista Leo Nucci. Pro společnost Supraphon Records natočila operu Mirandolína Bohuslava Martinů a u agentury GOJA vydala sólové CD a CD Hvězda Betlémská společně s Karlem Gottem. Vystoupila v rolích jako Cosette v Les Misérables, Ellen v Miss Saigon a jako Primadonna Carlotta Giudicelli v úspěšném muzikálu Fantom Opery.
Tereza často spolupracuje také s Českou televizí, Českým rozhlasem, TV Nova, TV Prima a TV Barrandov.
tereza-matlova

Daniel Hůlka

Basbaryton
daniel-hulka
Je jedním z nejvýznamnějších českých muzikálových pěvců. Své umělecké nadání rozvíjel už od malička studiem hry na flétnu, klarinet a klavír. V průběhu střední školy je vystřídal intenzivní zájem o volejbal, který hrál na vrcholové úrovni až do období maturity, kdy se po úrazu musel se svým sportovním koníčkem rozloučit. Pokračoval tedy ve studiu Pražské konzervatoře u profesora Z. Jankovského, který mu dal solidní základy operního zpěvu.
Po absolutoriu nastoupil do angažmá ústecké opery a hostoval na scéně Národního divadla v Praze ve významných barytonových rolích (Don Giovanni, Přemysl, Oněgin).
V roce 1995 vyhrál konkurz na titulní roli Dracula ve stejnojmenném muzikálu K. Svobody, jež se stal mezníkem v jeho kariéře. Ze dne na den se stal muzikálovou hvězdou a do dnešního dne v této životní roli absolvoval více než tisíc repríz.
V dalších letech následovala řada úspěšných debutů - první sólové album. První turné v Čechách a na Slovensku, první filmová role v pohádce Zdeňka Trošky Z pekla štěstí a také další muzikály (Hrabě Monte Christo, Muž se železnou maskou a mnoho dalších). K vrcholům jeho společenské angažovanosti patřila audience u papeže Jana Pavla ll. ve Vatikánu v roce 1999.
Po úspěšných letech v muzikálu, se v roce 2018 seznámil se slovenským pěvcem, žijícím v Praze, Vladimírem Chmelem. Se kterým se po roční přípravě vrátil ke svým operním kořenům a představil se českému publiku v projektu Belcanto v opeře a muzikálu.

Peter Berger

Tenor
Slovenský tenorista Peter Berger vystudoval zpěv na konzervatoři ve svých rodných Košicích a ještě v době studií se stal sólistou košické opery. Zde si vytvořil základ svého repertoáru - zpíval Nemorína (Nápoj lásky), Ernesta (Don Pasquale), Alfréda (Traviata) či Lenského (Oněgin).
V roce 2007 debutoval v roli Pinkertona (Madame Butterfly) v bratislavském Slovenském národním divadle a odtud se jeho působení rozšířilo na české operní scény včetně brněnského a pražského Národního divadla, kde jako stálý host působí dodnes.
Neustálým zdokonalováním svého lyrického tenoru (u Vladimíra Chmela) se propracoval k dramatičtějším rolím, českého, francouzského a italského repertoáru, pro které je stále více vyhledávaným také v zahraničí (Princ, Laca, Dalibor, Werther, José).
Zpíval v řadě evropských a světových divadlech - Wexford, Palermo, Santiago de Chile, Brémy, Tokyo, Peking, Varšava, festival v Glynderbourn a v posledních letech absolvoval významné debuty ve Velkém divadle v Moskvě jako Princ v Rusalce a Don Jose v Teatro Reggio v Italském Turíně.
Je častým hostem koncertních pódií v širokém repertoáru kantátových a oratorních skladeb. V projektu Belcanto zabrousí i do vod známých operet a muzikálů.
peter-berger

Vladimír Chmelo

Baryton
vladimir-chmelo
Slovenský barytonista, absolvent JAMU v Brně, laureát mezinárodních pěveckých soutěží F. Tagliaviniho a A. Dvořáka, držitel ceny Thálie. Vladimír Chmelo, je vyhledávaným interpretem italského, francouzského a ruského operního repertoáru.
Je jedním z mála českých a slovenských pěvců, kteří zpívali v newyorské Metropolitní opeře (Madame Butterfly, Rusalka, Jolanta, Z mrtvého domu), milánské Scale (Z mrtvého domu), nebo v Teatro Colon v Buenos Aires (Ford).
Pravidelně se objevuje na evropských scénách (Hamburg, Berlín, Palermo, Janov, Bonn, Essen, Wrocław, Graz, Innsbruck, Vídeň). Několikrát se představil také japonskému publiku společně s pražským, brněnským a bratislavským národním divadlem, se kterými úzce spolupracuje dodnes.
K jeho reprezentativním rolím patří zejména verdiovské postavy Macbeth, Rigoletto, Germont, Posa, Jago, Luna, Ford, ale i Scarpia, Toreador, Hrabě ve Figarově svatbě nebo Hamlet, Wolfram, Oněgin, jež jsou důkazem jeho interpretační mnohostrannosti.
V koncertní a oratorní oblasti má za sebou četná vystoupení, z nichž nejdůležitější byl přednes partu Krista ve stejnojmenném oratoriu F. Liszta ve Vatikánu za účasti papeže Jana Pavla II., písňový recitál v Brucknerhausu v rakouském Linzi, nebo provedení Pendereckého písní v hudebním nastudování skladatele. Spolupracoval s významnými dirigenty, režiséry, zpěváky a pianisty (Boulez, Chereau, Pountney, Rattle, Szoltes, Armigliato, Nezet-Seguin, Rutenberg, Fleming, Netrebko, Domingo, Shicoff, Zajick, Beczala) a mnoho dalších.
V posledních letech se též věnuje pedagogické činnosti. Založil Pražský hudební institut, jehož cílem je kontinuální vedení špičkových pěvců (P. Berger,I. Jiříková, E. Pavlů, T. Mátlová, D. Hůlka).

Ester Pavlů

Česká mezzosopranistka Ester Pavlů se narodila do bigbítové hudební rodiny. Oproti očekávání rodičů se z ní nestala rockerka, její hudební střelka ji nasměrovala k opeře. Absolvovala pražskou Akademii múzických umění HAMU u Heleny Kaupové. Poté zdokonalovala své umění v kurzech masterclass vedených Aprile Millo, Peterem Dvorským, Evou Randovou, Bojidarem Nikolovem, Gabrielou Beňačkovou či José Curou. V současnosti je vedena slovenským barytonistou Vladem Chmelem.
V roce 2017 ji na svých kurzech masterclass “objevil” José Cura; následovalo pozvání ke spoluúčinkování na jeho pražském koncertě. Rovněž na jeho popud byla Ester obsazena do role Feneny ve Verdiho opeře Nabuco, kterou José Cura režíroval a v roce 2018 v Praze uvedl.
Svůj divadelní debut si Ester již odehrála a odzpívala jako Laura ve Webrově opeře Tři pintové, kterou uvedla Státní opera Praha v divadelní sezóně 2011/2012.
Z koncertních vystoupení stojí za zmínku role Staré ženy ve světové premiéře opery Bohuslava Martinů Čím lidé žijí, kterou dirigoval Jiří Bělohlávek a jež získala v roce 2015 nominaci v soutěži International Opera Award v sekci Znovuobjevené dílo. Nahrávka tohoto díla, jež vyšla v roce 2018, získala českou hudební cenu Anděl v kategorii klasické hudby v lednu 2019. Od roku 2013 do roku 2017 byla Ester stálou sólistkou festivalového provedení Mystérie de Noël v divadle Grand Théâtre du Puy du Fou ve Francii. V roce 2017 přijala pozvání italského dirigenta Marca Guidariniho a zazpívala italskému publiku v divadle Teatro Lirico v Cagliari Dvořákovy Biblické písně.
Z orchestrů Ester doposud vystupovala s Českou filharmonií, Českým národním symfonickým orchestrem, Filharmonií Bohuslava Martinů, Státní filharmonií Košice, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Plzeňskou filharmonií, Pražskou komorní filharmonií či italským Teatro Lirico di Cagliari a kromě již zmíněných dirigentů spolupracovala s Marcem Cominem, Peterem Valentovičem, Heikem Mathiasem Forsterem, Waltrem Attanasim, Debashishem Chaudhurim či Pietari Inkinenem.
Na podzim roku 2019 Ester absolvovala koncertní turné po Velké Británii se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy s Mahlerovou symfonií č. 3 pod taktovkou Pietari Inkinena a debutovala v bulharské Sofii jako Popelka v Rossiniho Cenerentole. V sezóně 2020/2021 se představí jako Carmen ve stejnojmenné opeře G. Bizeta a Královna ve Švandově dudákovi Jaromíra Weinbergera.